Blog dietetyczny Eatfit24

  • 07/12
    2018

    PŁATKI OWSIANE

    Dlaczego warto jeść płatki owsiane?

    Zarówno ziarno owsa, jak i wytworzone z niego płatki owsiane, to bogate źródło cennych składników o znaczeniu odżywczym i biologicznym, które są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. To głównie błonnik pokarmowy (14%), białka, lipidy, inne węglowodany oraz znaczne pokłady witamin i minerałów. Owies wyróżnia się na tle pozostałych zbóż bardzo wysokim poziomem błonnika we frakcji rozpuszczalnej (ok. 8%), z której najważniejszym składnikiem jest β-glukan. Rozpuszczalne formy wielocukrów nieskrobiowych to bardzo cenne elementy diety. Z uwagi na ten fakt, specjaliści zalecają spożywanie produktów owsianych (w tym płatków) osobom zdrowym, jak również przy następujących schorzeniach: zburzeniu prawidłowej pracy układu pokarmowego, nadwadze, nadciśnieniu, miażdżycy czy hipocholesterolemii.

     

    Błonnik pokarmowy w płatkach owsianych

    Najważniejszym rozpuszczalnym w wodzie składnikiem błonnika pokarmowego owsa są β-glukany. Są to nierozgałęzione łańcuchy β-D-glukozy, połączone wiązaniami glikozydowymi. Ta frakcja błonnika warunkuje wzrost lepkości treści pokarmowej oraz wiązanie kwasów żółciowych. Ponadto spożywanie β-glukanów, zawartych w płatkach owsianych, powoduje szybki i intensywny spadek cholesterolu we krwi, jak również wydzielanie warstwy ochronnej wyściełającej jelito, co dodatkowo ogranicza wchłanialność owego lipidu steroidowego. Co więcej, β-glukany obniżają poziom glukozy we krwi po posiłku, wspomagają układ odpornościowy intensyfikując aktywność fagocytów, które warunkują absorpcję obcych substancji i komórek. Taki mechanizm stwarza możliwości wykorzystania fagocytów w terapii antynowotworowej.

     

    Białko owsa

    Płatki owsiane są wyjątkowe na tle pozostałych przetworów zbożowych, nie tylko z uwagi na wysoki poziom błonnika pokarmowego we frakcji rozpuszczalnej. Owies to także znakomite źródło białek, które różnią się od innych zbóż wyjątkowym składem frakcyjnym. Proteiny te zawierają znaczne ilości globulin (50-80%) oraz niewiele prolamin i glutenin (ok. 20%). Taki stosunek frakcji białkowej owsa sprzyja znacznej wartości biologicznej jego protein. Co więcej, płatki owsiane to także znakomite źródło egzogennych aminokwasów (AA). Udowodniono, że 100 g takich płatków pokrywa dzienne zapotrzebowanie osoby dorosłej na 7 z 10 AA egzogennych. Ponadto ziarna owsa zawierają wyższą niż w pozostałych zbożach zawartość takich AA, jak: tyrozyna, treonina, lizyna i fenyloalanina.

Nasi specjaliści

Mgr Natalia Szmyt

Absolwentka Gdańskiego Uniwer- sytetu Medycznego – studia licenc- jackie na kierunku Dietetyka oraz Akademii Morskiej w Gdyni – studia magisterskie na kierunku To- waroznawstwo, specjalność Usługi Żywieniowe i Dietetyka. Ukończyła również studia podyplomowe na Uni- wersytecie Warmińsko - Mazurskim – Menedżer Jakości i Bezpieczeństwa Żywności. Interesuje się chemią żywności, związkami bioaktywnymi oraz ich zmianami zachodzącymi podczas przetwarzania żywności.
 
 
Mgr inż. Sylwia Moroz

Absolwentka Uniwersytetu Warmiń- sko-Mazurskiego w Olsztynie na kierunku Dietetyka
oraz Technologia Żywności i Żywienie Człowieka. Dieta to dla niej styl życia, w którym oprócz odpowiedniego jedzenia, podstawą jest ruch i pozyty-wne myślenie. Interesuje się psycho- logicznymi aspektami odżywiania, dlatego też jest zwolenniczka holistycznego i indywidualnego podejścia do każdej osoby w myśl dewizy: w zdrowym ciele, zdrowy duch. Jest promotorką nie tyle pomocy doraźnej, co działania długofalowego, uczącego mądrych wyborów żywieniowych.
 
 
Lic. Wioletta Dobkowska

Absolwentka studiów licencjackich na kierunku dietetyka na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie. Posiada dużą wiedzę z zakresu dietoterapii otyłości i choroby refluk- sowej przełyku, o której pisała pracę licencjacką. Jej pasją jest eksperymen- towanie w kuchni, tworząc niskokalo- ryczne potrawy.
Newsletter
Chcesz być na bieżąco informowany o promocjach, nowościach oraz otrzymywać niezbędne informacje dot. zdrowego żwywienia ? Zostaw nam swój adres email.