Blog dietetyczny Eatfit24

  • 21/12
    2018

    NASIONA CHIA

    Szałwia nie hiszpańska a amerykańska

    W ciągu ostatnich kilku lat nasiona chia z szałwii hiszpańskiej (łac. Salvia hispanica) zyskały znaczną popularność wśród konsumentów. W dosłownym tłumaczeniu z języka nahuatl, słowo “chia” oznacza “oleisty”. Mogłoby się wydawać, że nazwa rośliny wskazuje na jej hiszpańskie pochodzenie. Jednak nic bardziej mylnego. Chia pochodzi z Meksyku oraz Gwatemali (Ameryki Środkowej). Te nasiona (dawniej nazywane również “chian”) stanowiły podstawę diety Azteków w czasach prekolumbijskich.

     

    Małe nasionka, dużo dobrych składników

    Nasiona chia mają wysoką wartość odżywczą. Zawierają ok. 20% białka, ponad 30% tłuszczu, blisko 40% węglowodanów oraz ok. 30% całkowitego błonnika pokarmowego. Co więcej, te małe czarne ziarenka są bogatym źródłem minerałów (wapnia, fosforu, potasu i magnezu) i witamin (A, B1, B2, B3, B9, C, E) oraz związków przeciwutleniających (flawonoidów, kwasu chlorogenowego oraz kawowego). Olej z nasion chia charakteryzuje się bardzo korzystnym dla zdrowia profilem kwasów tłuszczowych (prawidłowy stosunek kwasów Ω-6 do Ω-3).

     

    Małe nasionka, duże korzyści zdrowotne

    Stale wykonywane są nowe badania na temat wpływu spożywania nasion chia na ludzki organizm. Co udowodniono do tej pory? Tym małym ziarenkom przypisuje się cały szereg korzyści. Działają antyrakowo, przeciwmiażdżycowo, przeciwzapalnie, przeciwutleniająco, przeciwbólowo. Ponadto podnoszą poziom dobrego cholesterolu (HDL) i obniżają stężenie złego (LDL). Nasiona chia są idealnym produktem dla osób dbających o linię, ponieważ z przeprowadzonych badań klinicznych wynika, że wspomagają redukcję masy ciała. Zmniejszają także ryzyko występowania cukrzycy, ponieważ zapobiegają jednej z głównych przyczyn tego schorzenia - insulinooporności. Warto więc uzupełniać swoje codzienne menu tymi nasionami. Sposobów na chia jest wiele. Można je dodawać np. do jogurtów, koktajli, porannej owsianki, czy przyrządzać pyszne desery z ich udziałem.

Nasi specjaliści

Mgr Natalia Szmyt

Absolwentka Gdańskiego Uniwer- sytetu Medycznego – studia licenc- jackie na kierunku Dietetyka oraz Akademii Morskiej w Gdyni – studia magisterskie na kierunku To- waroznawstwo, specjalność Usługi Żywieniowe i Dietetyka. Ukończyła również studia podyplomowe na Uni- wersytecie Warmińsko - Mazurskim – Menedżer Jakości i Bezpieczeństwa Żywności. Interesuje się chemią żywności, związkami bioaktywnymi oraz ich zmianami zachodzącymi podczas przetwarzania żywności.
 
 
Mgr inż. Sylwia Moroz

Absolwentka Uniwersytetu Warmiń- sko-Mazurskiego w Olsztynie na kierunku Dietetyka
oraz Technologia Żywności i Żywienie Człowieka. Dieta to dla niej styl życia, w którym oprócz odpowiedniego jedzenia, podstawą jest ruch i pozyty-wne myślenie. Interesuje się psycho- logicznymi aspektami odżywiania, dlatego też jest zwolenniczka holistycznego i indywidualnego podejścia do każdej osoby w myśl dewizy: w zdrowym ciele, zdrowy duch. Jest promotorką nie tyle pomocy doraźnej, co działania długofalowego, uczącego mądrych wyborów żywieniowych.
 
 
Lic. Wioletta Dobkowska

Absolwentka studiów licencjackich na kierunku dietetyka na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie. Posiada dużą wiedzę z zakresu dietoterapii otyłości i choroby refluk- sowej przełyku, o której pisała pracę licencjacką. Jej pasją jest eksperymen- towanie w kuchni, tworząc niskokalo- ryczne potrawy.
Newsletter
Chcesz być na bieżąco informowany o promocjach, nowościach oraz otrzymywać niezbędne informacje dot. zdrowego żwywienia ? Zostaw nam swój adres email.