Blog dietetyczny Eatfit24

  • 19/12
    2018

    TOPINAMBUR

    Historia topinamburu

    Topinambur (Heliantus tuberosus L.), powszechnie nazywany jest także słonecznikiem bulwiastym, to gatunek rośliny z rodziny astrowatych, pochodzącej z Ameryki Północnej. Na tamtym obszarze topinambur był uprawiany przez Indian z plemienia „Topinamboore”, od którego zaczerpnięto nazwę tej rośliny. Słonecznik bulwiasty pojawił się w Europie (w tym w Polsce) stosunkowo późno. Oszacowano, że był to prawdopodobnie rok 1730. Jest on zwykle uprawiany jako roślina jednoroczna, a bulwy zbiera się pod koniec jesieni, czyli w chwili, gdy znaczna część węglowodanów wędruje z górnej części nadziemnej słoneczniku, w kierunku podziemnej.

     

    Wartość żywieniowa topinamburu

    Bulwy topinamburu to głównie woda (stanowi 80% wszystkich składników), węglowodany (ok. 15%) oraz białka (3%). Na szczególną uwagę zasługuje zawarta w topinamburze inulina, czyli cukier złożony, który wyraźnie dominuje pod względem ilościowym na tle pozostałych węglowodanów w bulwie (skrobi i cukrów prostych). Zawarte w strukturze inuliny wiązania oraz długość łańcucha cząsteczki sprawia, że jest ona odporna na działanie enzymów trawiennych. Co więcej, bulwy topinamburu to także źródło tiaminy, minerałów (żelaza, magnezu, miedzi, potasu) i aminokwasów egzogennych (tryptofanu i treoniny). 

     

    Właściwości prozdrowotne topinamburu

    Z przeprowadzonych badań wynika, że bulwy słonecznika bulwiastego wykazują zdolność do redukowania osoczowego poziomu glukozy, cholesterolu całkowitego, jak również trójglicerydów. Te prozdrowotne właściwości warunkuje wysokie stężenie inuliny w bulwach topinamburu. Działanie tego węglowodanu złożonego zostało wielokrotnie przebadane klinicznie. Udowodniono, że wielocukier ten wykazuje właściwości prebiotyczne, redukuje poziom glukozy we krwi, wspomaga układ odpornościowy oraz zakwasza środowisko mikrobiomu jelitowego, co znacznie podnosi biodostępność wapnia. To działanie inuliny uzasadnia włączanie topinamburu do diety osób otyłych oraz cierpiących na cukrzycę typu II. Ponadto wykazano, że zarówno ekstrakt z bulwy tej rośliny, jak również związki zawarte w jej liściach, działają przeciwnowotworowo (w istocie przeciw komórkom raka sutka). Obecnie trwają badania nad możliwością izolowania zawartych w topinamburze substancji przeciwnowotworowych oraz wykorzystywania ich w przemyśle farmaceutycznym.

Nasi specjaliści

Mgr Natalia Szmyt

Absolwentka Gdańskiego Uniwer- sytetu Medycznego – studia licenc- jackie na kierunku Dietetyka oraz Akademii Morskiej w Gdyni – studia magisterskie na kierunku To- waroznawstwo, specjalność Usługi Żywieniowe i Dietetyka. Ukończyła również studia podyplomowe na Uni- wersytecie Warmińsko - Mazurskim – Menedżer Jakości i Bezpieczeństwa Żywności. Interesuje się chemią żywności, związkami bioaktywnymi oraz ich zmianami zachodzącymi podczas przetwarzania żywności.
 
 
Mgr inż. Sylwia Moroz

Absolwentka Uniwersytetu Warmiń- sko-Mazurskiego w Olsztynie na kierunku Dietetyka
oraz Technologia Żywności i Żywienie Człowieka. Dieta to dla niej styl życia, w którym oprócz odpowiedniego jedzenia, podstawą jest ruch i pozyty-wne myślenie. Interesuje się psycho- logicznymi aspektami odżywiania, dlatego też jest zwolenniczka holistycznego i indywidualnego podejścia do każdej osoby w myśl dewizy: w zdrowym ciele, zdrowy duch. Jest promotorką nie tyle pomocy doraźnej, co działania długofalowego, uczącego mądrych wyborów żywieniowych.
 
 
Lic. Wioletta Dobkowska

Absolwentka studiów licencjackich na kierunku dietetyka na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie. Posiada dużą wiedzę z zakresu dietoterapii otyłości i choroby refluk- sowej przełyku, o której pisała pracę licencjacką. Jej pasją jest eksperymen- towanie w kuchni, tworząc niskokalo- ryczne potrawy.
Newsletter
Chcesz być na bieżąco informowany o promocjach, nowościach oraz otrzymywać niezbędne informacje dot. zdrowego żwywienia ? Zostaw nam swój adres email.