Blog dietetyczny Eatfit24

  • 25/04
    2017

    PROZDROWOTNE WŁAŚCIWOŚCI LIKOPENU

     

    Likopen to organiczny związek chemiczny z grupy karotenów. Odkryty został ponad 140 lat temu, a mimo to stale odkrywane są jego nowe właściwości. Jest to związek syntetyzowany przez rośliny i  bakterie autotroficzne i zaliczany jest do naturalnych barwników. Ulega rozpadowi pod wpływem promieniowania UV.

     

    Najbardziej powszechnym źródłem likopenu są pomidory. Można go znaleźć również w owocach guawy, papai, różowego grejpfruta, arbuza, dzikiej róży, brzoskwini oraz w przetworach z tych produktów (soki, przeciery, pasty). Stosowany jest także jako składnik kosmetyków.

     

    Zawartość likopenu w produktach spożywczych [mg/100g]:

     - pomidor 0,9-11,9

     - sok pomidorowy 5,0-42,74

     - suszone pomidory 46,5

     - papaja 2,0-5,3

     - arbuz 2,3-7,2

     - różowy grejpfrut 3,36

     - suszona brzoskwinia 0,86

     

    Niekorzystny wpływ na wchłanianie likopenu w organizmie człowienia mają niektóre składniki pokarmowe takie jak błonnik czy sterole roślinne oraz statyny - grupa leków, stosowanych w przypadku podwyższonego poziomu cholesterolu.

     

    Likopen należy do grupy związków o właściwościach przeciwutleniających - neutralizujących wolne rodniki, które mają niekorzystny wpływ na organizm człowieka. Jego siła przeciwutleniająca jest dwukrotnie większa niż beta-karotenu i dziesięciokrotnie większa niż witaminy E.

     

    Prozdrowotne działanie likopenu przejawia się w zmniejszeniu ryzyka zachorowania na niektóre rodzaje nowotworów (raka prostaty, piersi, płuc, nowotwory przewodu pokarmowego). W przypadku dużego spożycia likopenu zaobserwowano również zmniejszenie ryzyka rozwoju chorób układu krążenia, na skutek spowolnienia odkładania się płytek miażdżycowych w naczyniach. U pacjentów z nadciśnieniem likopen może również wpłynąć na obniżenie ciśnienia tętniczego krwi.

     

     

    Bilbliografia:

    Barciszewski J., Belter A., Chomczyński P., Giel - Pietraszuk M., Oziewicz S., "Likopen - występowanie, właściwości oraz potencjalne zastosowanie.", Poznań 2011, s. 332-340

     

     

Nasi specjaliści

Mgr Natalia Szmyt

Absolwentka Gdańskiego Uniwer- sytetu Medycznego – studia licenc- jackie na kierunku Dietetyka oraz Akademii Morskiej w Gdyni – studia magisterskie na kierunku To- waroznawstwo, specjalność Usługi Żywieniowe i Dietetyka. Ukończyła również studia podyplomowe na Uni- wersytecie Warmińsko - Mazurskim – Menedżer Jakości i Bezpieczeństwa Żywności. Interesuje się chemią żywności, związkami bioaktywnymi oraz ich zmianami zachodzącymi podczas przetwarzania żywności.
 
 
Mgr inż. Sylwia Moroz

Absolwentka Uniwersytetu Warmiń- sko-Mazurskiego w Olsztynie na kierunku Dietetyka
oraz Technologia Żywności i Żywienie Człowieka. Dieta to dla niej styl życia, w którym oprócz odpowiedniego jedzenia, podstawą jest ruch i pozyty-wne myślenie. Interesuje się psycho- logicznymi aspektami odżywiania, dlatego też jest zwolenniczka holistycznego i indywidualnego podejścia do każdej osoby w myśl dewizy: w zdrowym ciele, zdrowy duch. Jest promotorką nie tyle pomocy doraźnej, co działania długofalowego, uczącego mądrych wyborów żywieniowych.
 
 
Lic. Wioletta Dobkowska

Absolwentka studiów licencjackich na kierunku dietetyka na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie. Posiada dużą wiedzę z zakresu dietoterapii otyłości i choroby refluk- sowej przełyku, o której pisała pracę licencjacką. Jej pasją jest eksperymen- towanie w kuchni, tworząc niskokalo- ryczne potrawy.
Newsletter
Chcesz być na bieżąco informowany o promocjach, nowościach oraz otrzymywać niezbędne informacje dot. zdrowego żwywienia ? Zostaw nam swój adres email.