Blog dietetyczny Eatfit24

  • 04/01
    2019

    SELER

    Seler zalecany przez Hipokratesa

    Seler zwyczajny (Apium graveolens L.) to jedno z najstarszych warzyw uprawnych. Już przed naszą erą ojciec medycyny Hipokrates zalecał jego spożywanie, głównie z tytułu kojącego wpływu na nerwy. W Polsce seler pojawił się w XVI w. dzięki królowej Bonie i jest uprawiany do dziś. Najbardziej popularna jest część korzeniowa selera, ponieważ stanowi ona istotny składnik włoszczyzny. Część podziemna tego warzywa ma najlepsze właściwości, gdy jest spożywana na surowo, jednak w takiej postaci ma bardzo specyficzny ostry smak, który łagodnieje dopiero po procesie obróbki termicznej. Natomiast seler naciowy jest delikatniejszy w smaku i najczęściej spożywa się go na surowo, w formie przekąski podawanej z dipami.

     

    Cenne składniki selera

    Seler jest warzywem niskokalorycznym (korzeń 30kcal/100g, nać 16 kcal/100g), więc idealnie nadaje się dla osób będących na diecie odchudzającej. Składa się głównie z wody, węglowodanów (w tym z błonnika) oraz szeregu cennych witamin i minerałów. Część podziemna selera to dobre źródło witaminy B6. 100 gram korzenia pokrywa zalecane dzienne zapotrzebowanie (RDA) osoby dorosłej na pirydoksynę w 22% (100 g selera naciowego pokrywa RDA w 7%). Witamina B6 wykazuje m.in. działanie przeciwzapalne, warunkuje poprawę nastroju i wspiera układ krążenia. Zarówno seler naciowy, jak i korzeniowy zawiera znaczne pokłady stymulującej odporność witaminy C oraz odpowiadającej za prawidłową krzepliwość krwi witaminy K. Warzywo to jest także dobrym źródłem wspomagającego pracę serca potasu, jak również tworzącego strukturę kości oraz oczyszczającego organizm z toksyn fosforu.

     

    Korzyści wynikające ze spożywania selera

    Warzywo to przede wszystkim wspomaga odporność. Przypisuje się mu również działanie odmładzające i oczyszczające, jak również silnie przeciwnowotworowe. Biorąc pod uwagę układ pokarmowy seler stymuluje procesy trawienia, reguluje przemianę materii i poprawia apetyt, dzięki czemu powinien stanowić ważny element diety. Spożywanie selera naciowego jest szczególnie zalecane dla osób będących na diecie odchudzającej, którym zależy także na pobudzaniu sił witalnych organizmu. Seler wykazuje również działanie moczopędne i rozkurczające, dzięki czemu powinny spożywać go osoby zmagające się ze schorzeniami dróg moczowych. Co więcej warzywo to stymuluje prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, wspomaga pamięć, koi nerwy i poprawia nastrój.

Nasi specjaliści

Mgr Natalia Szmyt

Absolwentka Gdańskiego Uniwer- sytetu Medycznego – studia licenc- jackie na kierunku Dietetyka oraz Akademii Morskiej w Gdyni – studia magisterskie na kierunku To- waroznawstwo, specjalność Usługi Żywieniowe i Dietetyka. Ukończyła również studia podyplomowe na Uni- wersytecie Warmińsko - Mazurskim – Menedżer Jakości i Bezpieczeństwa Żywności. Interesuje się chemią żywności, związkami bioaktywnymi oraz ich zmianami zachodzącymi podczas przetwarzania żywności.
 
 
Mgr inż. Sylwia Moroz

Absolwentka Uniwersytetu Warmiń- sko-Mazurskiego w Olsztynie na kierunku Dietetyka
oraz Technologia Żywności i Żywienie Człowieka. Dieta to dla niej styl życia, w którym oprócz odpowiedniego jedzenia, podstawą jest ruch i pozyty-wne myślenie. Interesuje się psycho- logicznymi aspektami odżywiania, dlatego też jest zwolenniczka holistycznego i indywidualnego podejścia do każdej osoby w myśl dewizy: w zdrowym ciele, zdrowy duch. Jest promotorką nie tyle pomocy doraźnej, co działania długofalowego, uczącego mądrych wyborów żywieniowych.
 
 
Lic. Wioletta Dobkowska

Absolwentka studiów licencjackich na kierunku dietetyka na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie. Posiada dużą wiedzę z zakresu dietoterapii otyłości i choroby refluk- sowej przełyku, o której pisała pracę licencjacką. Jej pasją jest eksperymen- towanie w kuchni, tworząc niskokalo- ryczne potrawy.
Newsletter
Chcesz być na bieżąco informowany o promocjach, nowościach oraz otrzymywać niezbędne informacje dot. zdrowego żwywienia ? Zostaw nam swój adres email.