Blog dietetyczny Eatfit24

  • 29/06
    2018

    KISZONKI - NATURALNE PROBIOTYKI DLA KAŻDEGO

     

    Czy warto spożywać kiszonki? Co mają w sobie tak cennego?

    Są to naturalne probiotyki regulujące skład mikroflory przewodu pokarmowego! Są niskokaloryczne, bogate w witaminy z grupy B (odpowiedzialne za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego: odpowiadają za koncentrację,  prawidłowe napięcie nerwowe) oraz witaminę C (wpływa na wygląd skóry, wspomaga odporność organizmu, ułatwia wchłanianie żelaza).

    Kiszonki, tak jak surowe warzywa, czy owoce są produktami zawierającymi znaczne ilości błonnika pokarmowego, który reguluje perystaltykę jelit, wspomaga eliminowanie z organizmu toksyn, metali ciężkich, czy kwasów żółciowych oraz pęcznieje w jelitach dając poczucie sytości. Ponadto właściwe, zgodne z zaleceniami Instytutu Żywności i Żywienia spożycie błonnika w połączeniu z prawidłowym spożyciem płynów, zapobiega powstawaniu tak często ówcześnie występującego i uciążliwego problemu jakim są zaparcia.

    W sklepach możemy spotkać się z odmiennymi nazwami kiszonek: produkty kwaszone lub kiszone, co używane może być zamiennie. Jednak dokonując zakupu kiszonek w sklepach, należy czytać ich skład, gdyż mogą zawierać dodatek octu, szczepów bakterii przyspieszających proces kiszenia, a wówczas są mniej wartościowe. Dlatego najkorzystniej jest przygotowywać kiszonki samodzielnie w domu.

    Są to także produkty atrakcyjne sensorycznie – posiadają bardzo specyficzny smak i zapach.

    Warto także pamiętać, że soki powstałe w trakcie fermentacji kiszonek są równie wartościowe, jak produkt z nich otrzymany.

    Należy także dodać, że kiszonki to produkty o niższej kaloryczności, niż ich „surowe odpowiedniki”. Wynika to z faktu, że podczas kiszenia następuje przekształcenie części węglowodanów zawartych w warzywach i owocach na kwas mlekowy.

    Mimo szeregu zalet, jakimi szczycą się kiszonki, zawierają one dużo soli, na co szczególnie uważać powinny osoby chore na nadciśnienie tętnicze lub z chorobami nerek.

    Do najbardziej znanych i powszechnie występujących kiszonek zaliczamy: kapustę kiszoną, ogórki kiszone, kiszone buraki. Kiszeniu można poddawać także szereg innych warzyw, czy nawet owoców, np.: marchew, kalafior, bakłażan, fasolka szparagowa, oliwki, gruszka, jabłko, cytryna, śliwki.

    Podsumowując – kiszonki to bogate w składniki mineralne i witaminy produkty, które zachęcamy włączyć do diety.

Nasi specjaliści

Mgr Natalia Szmyt

Absolwentka Gdańskiego Uniwer- sytetu Medycznego – studia licenc- jackie na kierunku Dietetyka oraz Akademii Morskiej w Gdyni – studia magisterskie na kierunku To- waroznawstwo, specjalność Usługi Żywieniowe i Dietetyka. Ukończyła również studia podyplomowe na Uni- wersytecie Warmińsko - Mazurskim – Menedżer Jakości i Bezpieczeństwa Żywności. Interesuje się chemią żywności, związkami bioaktywnymi oraz ich zmianami zachodzącymi podczas przetwarzania żywności.
 
 
Mgr inż. Sylwia Moroz

Absolwentka Uniwersytetu Warmiń- sko-Mazurskiego w Olsztynie na kierunku Dietetyka
oraz Technologia Żywności i Żywienie Człowieka. Dieta to dla niej styl życia, w którym oprócz odpowiedniego jedzenia, podstawą jest ruch i pozyty-wne myślenie. Interesuje się psycho- logicznymi aspektami odżywiania, dlatego też jest zwolenniczka holistycznego i indywidualnego podejścia do każdej osoby w myśl dewizy: w zdrowym ciele, zdrowy duch. Jest promotorką nie tyle pomocy doraźnej, co działania długofalowego, uczącego mądrych wyborów żywieniowych.
 
 
Lic. Wioletta Dobkowska

Absolwentka studiów licencjackich na kierunku dietetyka na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie. Posiada dużą wiedzę z zakresu dietoterapii otyłości i choroby refluk- sowej przełyku, o której pisała pracę licencjacką. Jej pasją jest eksperymen- towanie w kuchni, tworząc niskokalo- ryczne potrawy.
Newsletter
Chcesz być na bieżąco informowany o promocjach, nowościach oraz otrzymywać niezbędne informacje dot. zdrowego żwywienia ? Zostaw nam swój adres email.