Blog dietetyczny Eatfit24

  • 06/10
    2017

    KWAS FOLIOWY

    Foliany można znaleźć niemal we wszystkich produktach spożywczych zarówno roślinnych, jak i zwierzęcych.

    Najbogatsze źródła folianów: wątroba, otręby, szpinak. brukselka, szparagi.

    Rola kwasu foliowego w organizmie. Wpływa m.in.:
    - Pozytywnie na mózg i układ nerwowy – prawidłowe jego spożycie oddziałuje na nasze samopoczucie oraz zapobiega wadom cewy nerwowej u płodów – dlatego tak istotna jest jego prawidłowa podaż z pożywieniem już zdecydowanie wcześniej u kobiet planujących w przyszłości zostać mamą
    - Na procesy krwiotwórcze – pobudza tworzenie się erytrocytów, jest czynnikiem zapobiegającym rozwojowi anemii
    - Na ochronę organizmu przed nowotworzeniem, zwłaszcza rakiem macicy

    Kwas foliowy jest bardzo podatny na działanie promieni słonecznych, kwasowości oraz wysokiej temperatury. Świeże warzywa liściaste po 3 dniach przechowywania w temperaturze pokojowej mogą stracić do 70% ich wyjściowej zawartości. Przyswajalność folianów z przewodu pokarmowego jest na poziomie 50-90%.

    Ze względu na dużą wrażliwość kwasu foliowego na oddziaływanie wysokiej temperatury i światła, najkorzystniej jest szczelnie przechowywać żywność bogatą w ten składnik,  warzywa gotować w jak najmniejszej ilości wody (ze względu na przenikanie tej witaminy do wody – dlatego warto nie wylewać tej wody, a wykorzystać ją do sporządzenia zupy, czy sosu).

Nasi specjaliści

Mgr Natalia Szmyt

Absolwentka Gdańskiego Uniwer- sytetu Medycznego – studia licenc- jackie na kierunku Dietetyka oraz Akademii Morskiej w Gdyni – studia magisterskie na kierunku To- waroznawstwo, specjalność Usługi Żywieniowe i Dietetyka. Ukończyła również studia podyplomowe na Uni- wersytecie Warmińsko - Mazurskim – Menedżer Jakości i Bezpieczeństwa Żywności. Interesuje się chemią żywności, związkami bioaktywnymi oraz ich zmianami zachodzącymi podczas przetwarzania żywności.
 
 
Mgr inż. Sylwia Moroz

Absolwentka Uniwersytetu Warmiń- sko-Mazurskiego w Olsztynie na kierunku Dietetyka
oraz Technologia Żywności i Żywienie Człowieka. Dieta to dla niej styl życia, w którym oprócz odpowiedniego jedzenia, podstawą jest ruch i pozyty-wne myślenie. Interesuje się psycho- logicznymi aspektami odżywiania, dlatego też jest zwolenniczka holistycznego i indywidualnego podejścia do każdej osoby w myśl dewizy: w zdrowym ciele, zdrowy duch. Jest promotorką nie tyle pomocy doraźnej, co działania długofalowego, uczącego mądrych wyborów żywieniowych.
 
 
Lic. Wioletta Dobkowska

Absolwentka studiów licencjackich na kierunku dietetyka na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie. Posiada dużą wiedzę z zakresu dietoterapii otyłości i choroby refluk- sowej przełyku, o której pisała pracę licencjacką. Jej pasją jest eksperymen- towanie w kuchni, tworząc niskokalo- ryczne potrawy.
Newsletter
Chcesz być na bieżąco informowany o promocjach, nowościach oraz otrzymywać niezbędne informacje dot. zdrowego żwywienia ? Zostaw nam swój adres email.