Blog dietetyczny Eatfit24

  • 27/04
    2018

    SPOSÓB NA ANEMIĘ

    Anemia - mechanizm zaburzenia oraz jego objawy kliniczne

    Niedokrwistość czyli potocznie anemia to stan organizmu, w którym dochodzi do obniżenia stężenia hemoglobiny w surowicy krwi poniżej określonego poziomu. Prowadzi to przede wszystkim do obniżenia możliwości przenoszenia przez krwinki czerwone tlenu, co powoduje niedostateczne utlenowanie tkanek organizmu.

    Do typowych objawów anemii można zaliczyć: uczucie osłabienia, męczliwość, zaburzenia koncentracji, występowanie zadyszki już podczas rozpoczęcia wykonywania aktywności fizycznej. U niektórych także występuje bladość skóry, błon śluzowych oraz paznokci, a także przyspieszenie czynności serca.

    Niedokrwistość przeważnie kojarzy się z niedoborem żelaza, ale czy tylko ono jest za nią odpowiedzialne?

    Tak się składa, że oprócz żelaza anemia może być także na tle niedoboru kwasu foliowego lub witaminy B12.

    Poniżej przedstawiamy kilka wskazówek, które pomogą zapobiedz postawaniu anemii oraz jej dalszemu rozwojowi:

    1.Dobrym źródłem żelaza są oczywiście produkty pochodzenia zwierzęcego przede wszystkim jaja oraz mięso czerwone takie jak wołowina. Sporą dawkę żelaza posiadają także nasiona roślin strączkowych takie jak fasola, ciecierzyca i soja.

    2.Żelazo z roślin jest mniej wchłaniane jednakże przy połączeniu go z wit C uzyskujemy jego lepszą biodostępność dlatego pamiętaj o łączeniu warzyw bogatych w witaminę C z produktami obfitującymi w żelazo np. można skropić przygotowaną surówkę z buraczków sokiem z cytryny.

    3.Witamina B12 występuje przede wszystkim w rybach oraz jajach. Możemy ją znaleźć również w produktach nabiałowych. Warto jednak wiedzieć, że ta witamina nie występuje w produktach roślinnych, natomiast obecnie istnieją produkty fortyfikowane w tę witaminę, więc na rynku można znaleźć np. napoje roślinne wzbogacane w witaminę B12.

    4.Kwas foliowy kojarzy sie przede wszystkim z zielonymi roślinami liściastymi, jednakże jego dobrym źródłem są także nasiona roślin strączkowych m.in. soczewica, ciecierzyca oraz fasola.

    5.Niewiele osób wie ale kawa i herbata zawierają taniny obniżające wchłanianie żelaza. Dlatego osoby chore powinny ograniczyć ich spożycie lub nie powinny ich spożywać do posiłków, minimum 30 min od lub po posiłku a najlepiej odstępy wynoszące 1 godzinę.

    6.Substancje antyodżywcze takie jak kwas szczawiowy czy fitynowy także wpływają na dostępność żelaza dla organizmu np. szpinak zawiera sporą dawkę żelaza jednakże posiada także kwas szczawiowy, który osłabia jego wchłanianie dlatego nie można go nazwać dobrym źródłem żelaza.

     

    Zainteresował Cię ten atykuł? Zapoznaj się także  z innymi ciekawymi tematami na naszym blogusmiley

     

     

     

Nasi specjaliści

Mgr Natalia Szmyt

Absolwentka Gdańskiego Uniwer- sytetu Medycznego – studia licenc- jackie na kierunku Dietetyka oraz Akademii Morskiej w Gdyni – studia magisterskie na kierunku To- waroznawstwo, specjalność Usługi Żywieniowe i Dietetyka. Ukończyła również studia podyplomowe na Uni- wersytecie Warmińsko - Mazurskim – Menedżer Jakości i Bezpieczeństwa Żywności. Interesuje się chemią żywności, związkami bioaktywnymi oraz ich zmianami zachodzącymi podczas przetwarzania żywności.
 
 
Mgr inż. Sylwia Moroz

Absolwentka Uniwersytetu Warmiń- sko-Mazurskiego w Olsztynie na kierunku Dietetyka
oraz Technologia Żywności i Żywienie Człowieka. Dieta to dla niej styl życia, w którym oprócz odpowiedniego jedzenia, podstawą jest ruch i pozyty-wne myślenie. Interesuje się psycho- logicznymi aspektami odżywiania, dlatego też jest zwolenniczka holistycznego i indywidualnego podejścia do każdej osoby w myśl dewizy: w zdrowym ciele, zdrowy duch. Jest promotorką nie tyle pomocy doraźnej, co działania długofalowego, uczącego mądrych wyborów żywieniowych.
 
 
Lic. Wioletta Dobkowska

Absolwentka studiów licencjackich na kierunku dietetyka na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie. Posiada dużą wiedzę z zakresu dietoterapii otyłości i choroby refluk- sowej przełyku, o której pisała pracę licencjacką. Jej pasją jest eksperymen- towanie w kuchni, tworząc niskokalo- ryczne potrawy.
Newsletter
Chcesz być na bieżąco informowany o promocjach, nowościach oraz otrzymywać niezbędne informacje dot. zdrowego żwywienia ? Zostaw nam swój adres email.