Blog dietetyczny Eatfit24

  • 17/05
    2018

    ŚWIATOWY DZIEŃ NADCIŚNIENIA TĘTNICZEGO

    PRZYCZYNY POWSTANIA

     

    Dzień ten został ustanowiony w celu uświadomienia społeczeństwa odnośnie skali problemu choroby. W tym dniu w wielu miejscach powstają happeningi z udziałem osób związanych z propagowaniem zdrowego trybu życia w kontekście prewencji przed powstawaniem nadciśnienia tętniczego. W bieżącym roku Światowy Dzień Nadciśnienia Tętniczego przypada na 17 maja.

     

    CHARAKTERYSTYKA CHOROBY

    Nadciśnienie to stan organizmu rozpoznawany po trzykrotnym pomiarze ciśnienia tętniczego, który wynosił powyżej 140/90 mmHg. Istotnym faktem jest wykonanie pomiaru w pozycji siedzącej, po odpoczynku trwającym kilkanaście minut.

    Wyróżnia się podział na nadciśnienie tętnicze pierwotne oraz wtórne.

    1.Pierwotne- najczęstszy rodzaj nadciśnienia, który powstaje w wyniku wpływu czynników środowiskowych takich jak nadmiar spożywanej soli z dietą, dieta obfita w tłuszcze (szczególnie zwierzęce), nadwaga i otyłość, brak lub niski poziom aktywności fizycznej oraz palenie papierosów. Na ten rodzaj nadciśnienia cierpi aż 90% chorych.

    2.Wtórne- które jest konsekwencją występowania innej z chorób m.in. zespołu Cushinga, obturacyjnego bezdechu nocnego czy zwężenia tętnicy nerkowej. W momencie wyleczenia danej choroby dochodzi także do ozdrowienia z nadciśnienia wtórnego. Ten rodzaj dotyczy 5-10% osób chorych na hipertencję.

    Leczenie opiera się głownie na farmakoterapii, ale także na zastosowaniu odpowiedniej diety.

    Podstawowymi założeniami diety przy nadciśnieniu jest przede wszystkim ograniczenie spożywania soli oraz produktów o wysokiej zawartości sodu. Produktami szczególnie przeciwskazanymi są słone przekąski typu chipsy, paluszki czy solone orzeszki. Wysoką zawartość soli mają także produkty przetworzone takie jak wędliny, sery oraz produkty puszkowane np. konserwy rybne. Warto także sprawdzić jaki rodzaj wody mineralnej dotychczas się spożywało i ewentualnie zmienić wodę wysokozmineralizowaną, która posiada dużą zawartość sodu na niskozmineralizowaną o zdecydowanie niższym stężeniu tego składnika. Dobrą zasadą jest także doprawianie potraw ziołami zamiast solą i gotowymi mieszankami przypraw z dodatkiem soli.

    Dieta powinna opierać się na naturalnych produktach. Szczególnie należy zwrócić uwagę na podaż świeżych warzyw i owoców, które są źródłem potasu pozytywnie wpływającego na funkcjonowanie układu krążenia. Dobrze jest także urozmaicić dietę w ryby, orzechy, nasiona oraz oleje, które zawierają kwasy omega 3 i 6  dobrze oddziaływujące na stężenie cholesterolu ogółem, LDL , HDL oraz trójglicerydów. Należy także starać się unormować masę ciała, a także należałoby zwrócić uwagę na ograniczenie spożycia napojów bogatych w kofeinę. Kardioprotekcyjnie działa także zwiększenie aktywności fizycznej oraz rezygnacja z palenia papierosów.

     

Nasi specjaliści

Mgr Natalia Szmyt

Absolwentka Gdańskiego Uniwer- sytetu Medycznego – studia licenc- jackie na kierunku Dietetyka oraz Akademii Morskiej w Gdyni – studia magisterskie na kierunku To- waroznawstwo, specjalność Usługi Żywieniowe i Dietetyka. Ukończyła również studia podyplomowe na Uni- wersytecie Warmińsko - Mazurskim – Menedżer Jakości i Bezpieczeństwa Żywności. Interesuje się chemią żywności, związkami bioaktywnymi oraz ich zmianami zachodzącymi podczas przetwarzania żywności.
 
 
Mgr inż. Sylwia Moroz

Absolwentka Uniwersytetu Warmiń- sko-Mazurskiego w Olsztynie na kierunku Dietetyka
oraz Technologia Żywności i Żywienie Człowieka. Dieta to dla niej styl życia, w którym oprócz odpowiedniego jedzenia, podstawą jest ruch i pozyty-wne myślenie. Interesuje się psycho- logicznymi aspektami odżywiania, dlatego też jest zwolenniczka holistycznego i indywidualnego podejścia do każdej osoby w myśl dewizy: w zdrowym ciele, zdrowy duch. Jest promotorką nie tyle pomocy doraźnej, co działania długofalowego, uczącego mądrych wyborów żywieniowych.
 
 
Lic. Wioletta Dobkowska

Absolwentka studiów licencjackich na kierunku dietetyka na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie. Posiada dużą wiedzę z zakresu dietoterapii otyłości i choroby refluk- sowej przełyku, o której pisała pracę licencjacką. Jej pasją jest eksperymen- towanie w kuchni, tworząc niskokalo- ryczne potrawy.
Newsletter
Chcesz być na bieżąco informowany o promocjach, nowościach oraz otrzymywać niezbędne informacje dot. zdrowego żwywienia ? Zostaw nam swój adres email.