Blog dietetyczny Eatfit24

  • 28/11
    2018

    BĄDŹ ALFĄ I OMEGĄ- JEDZ RYBY!

    Bierz przykład od Eskimosów!

    Udowodniono, że ryzyko występowania chorób układu sercowo-naczyniowego (takich jak miażdżyca czy nadciśnienie tętnicze) jest niezwykle niskie wśród Eskimosów. Dlaczego? Bo ich dieta bogata jest w tłuste ryby morskie i mięso fok, które zawierają znaczne ilości kwasów tłuszczowych (KT) Ω-3.

     

    Wartość odżywcza ryb

    Ryby są źródłem wielu cennych składników odżywczych. Zawierają pełnowartościowe i lekkostrawne białko, bogate w szereg aminokwasów, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu (lizynę, metioninę, cystynę, treoninę i tryptofan). Mięso ryb to także skarbnica minerałów (np. wapnia, jodu fosforu, selenu), witamin rozpuszczalnych w lipidach, dobrego cholesterolu HDL, ale przede wszystkim wielonienasyconych kwasów tłuszczowych (WNKT) Ω-3 - kwasu eikozapentaenowego (EPA) i kwasu dokozaheksaenowego (DHA). Ryby morskie powinien spożywać każdy z nas, 2-3 razy w tygodniu, w ilości od 100 do 200 g.

     

    Korzyści dla zdrowia

    Odpowiednia podaż ryb morskich wraz z dietą zapobiega chorobom układu sercowo-naczyniowego, zaburzeniom neurodegeneracyjnym, cukrzycy i nowotworom. Zawarte w nich WNKT Ω-3 wbudowują się w czerwone krwinki, dzięki czemu poprawia to ogólne ukrwienie organizmu. Działają przeciwzakrzepowo oraz mają zdolność do rozszerzania naczyń, co poprawia przepływ krwi i obniża jej ciśnienie. Ponadto udowodniono korzystny wpływ spożywania ryb na wzrok, układ odpornościowy, prawidłowy rozwój dzieci oraz ogólną pracę mózgu. Dieta bogata w ryby, ze względu na to, że są źródłem kwasów tłuszczowych Ω-3, ma zbawienne działanie na nasz mózg. Lipidy te odpowiadają za międzyneuronalne przekazywanie informacji oraz za stanowią naturalne “paliwo dla mózgu”.

Nasi specjaliści

Mgr Natalia Szmyt

Absolwentka Gdańskiego Uniwer- sytetu Medycznego – studia licenc- jackie na kierunku Dietetyka oraz Akademii Morskiej w Gdyni – studia magisterskie na kierunku To- waroznawstwo, specjalność Usługi Żywieniowe i Dietetyka. Ukończyła również studia podyplomowe na Uni- wersytecie Warmińsko - Mazurskim – Menedżer Jakości i Bezpieczeństwa Żywności. Interesuje się chemią żywności, związkami bioaktywnymi oraz ich zmianami zachodzącymi podczas przetwarzania żywności.
 
 
Mgr inż. Sylwia Moroz

Absolwentka Uniwersytetu Warmiń- sko-Mazurskiego w Olsztynie na kierunku Dietetyka
oraz Technologia Żywności i Żywienie Człowieka. Dieta to dla niej styl życia, w którym oprócz odpowiedniego jedzenia, podstawą jest ruch i pozyty-wne myślenie. Interesuje się psycho- logicznymi aspektami odżywiania, dlatego też jest zwolenniczka holistycznego i indywidualnego podejścia do każdej osoby w myśl dewizy: w zdrowym ciele, zdrowy duch. Jest promotorką nie tyle pomocy doraźnej, co działania długofalowego, uczącego mądrych wyborów żywieniowych.
 
 
Lic. Wioletta Dobkowska

Absolwentka studiów licencjackich na kierunku dietetyka na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie. Posiada dużą wiedzę z zakresu dietoterapii otyłości i choroby refluk- sowej przełyku, o której pisała pracę licencjacką. Jej pasją jest eksperymen- towanie w kuchni, tworząc niskokalo- ryczne potrawy.
Newsletter
Chcesz być na bieżąco informowany o promocjach, nowościach oraz otrzymywać niezbędne informacje dot. zdrowego żwywienia ? Zostaw nam swój adres email.